PROFIL

LEG OG BEVÆGELSE

I Højgårdens børnehave & vuggestue ligger vi vægt på at give børnene en indholdsrig hverdag i trygge rammer, hvor vi har fokus på:

Struktur:

Synlige voksne som tør at gå forrest og vise vejen frem. Dette skaber tryghed og trivsel

Sammenhold:

Hvordan omgås vi hinanden, taler sammen, hvilke signaler sender vi til vores omgivelser, accepter hinanden som vi er – hvor mangfoldighed er en gave. Det er vigtigt, at behandle børn forskelligt, men alligevel ens. Alle skal have en plads i fællesskabet.

Nærvær:

Børn skal være nærværende overfor hinanden, lytte og give accept for andre. Voksne skal være meget bevidste om nærvær, have hyggestunder med børnene og fælles oplevelse hvilket er et godt fundament til trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Som DGI Institution sætter vi fokus på LEG OG BEVÆGELSE i hverdagen. Vi arbejder på at få børn som er fortrolige med deres egen krops kunnen, kan mærke sig selv og er nysgerrige på verden. Kropsbevidstheden styrker selvværd og selvtillid. Vi planlægger hverdagen med blik på barnets motoriske udvikling så som motorik i hallen, gå til svømning, tager på ture ud i naturen men også give tid i garderoben til at barnet selv prøver/træner af- og påklædning, hælder mælk i kop, sidde stille på stol. Det er et punkt hvor forældrene også har en stor indflydelse.

Vi som voksne ( forældre og personalet) er rollemodeller for børnene, vi giver børn tid og plads til at udvikle sig, men er også motiverende til at børn ser nye muligheder i legen / aktiviteter sammen med andre. Vi viser en glæde ved at bevæge sig.

Vi har faste motoriske aktiviteter i løbet af hverdagen, hvor vi får sat ord på handling.

Vores legeplads er indrettet efter at have så stor et bevægelsesmønster så muligt, så børnene leger ubevidst de motoriske bevægelser ind.

Vi har fælles frugtordning, hvor alle får ens eftermiddagsmad. Institutionen dækker udgiften af måltiden.

På forældremøder er emnerne som legens betydning, det store fællesskab, motorik, indlæring, sundhed  på programmet. Hvor forældre får mulighed for hører om vigtigheden af barnets udvikling, men også få drøftet med hinanden om emnerne.